Lykkestrategi: Flow


Nogle gange er vi så dybt engageret i en aktivitet, at tiden står stille og vi hverken ænser baggrundsstøj, forbipasserende eller at sulten for længst har meldt sin ankomst. Det har jeg selv oplevet utallige gange når jeg skriver, spiller guitar, arbejder eller programmerede i de unge dage. Det kaldes for flow og er den ypperste måde vi kan være til stedet i nuet på. Det er faktisk som at være høj, bare på en sund, naturlig og kontrolleret måde, som hverken skader os selv eller vores omgivelser, men i stedet fylder os med store doser af energi og lykke.

Når vi er i flow er vi fuldstændig engageret i det vi laver og fuldstændig ufokuseret på os selv – og dermed også alle vores problemer, bekymringer, tankermylder og andre forstyrrende elementer. Flow er derfor også et effektivt middel mod negative tanker og følelser.

Når vi er i flow involverer vi os i livet. Det er umuligt at være i flow i en samtale eller en aktivitet, uden også at være dybt engageret og involveret. Det er at finde en mening i det vi foretager os. Alt for ofte foretager vi os noget, uden at være mentalt til stede. Hvis vi er fraværende i det vi foretager os, vores arbejde, en samtale med vores børn eller kæreste, så er vi uengageret i livet omkring os. Vi har ingen kontrol og vores selvværd falder, fordi vi spilder vores egen og andres tid. Men tiden vi ofrer er den samme, udbyttet blot negativt.

Hvad karakteriserer flow?

Et godt liv er karakteriseret ved, at det er fyldt med aktiviteter, som får os i flow. For at komme i flow skal vi udføre aktiviteter, der udfordrer os og som trækker på vores kompetencer. Hvis opgaven er for svær i forhold til vores kompetencer, så bliver vi nervøse eller frustrerede. Er den omvendt for let, keder vi os. Vi skal altså finde den rette balance mellem at udnytte vores styrker og blive udfordret. Det kan måske lyde sværere end det er, men faktisk kan vi komme i flow i mange situationer: Når vi læser en bog, når vi dyrker motion, når vi arbejder, spiller musik, danser, bager eller klatrer. Vi kan endda komme i flow når vi udfører monotone handlinger som at slå græs, ordne have, vaske op i hånden eller køre bil. Alt der kræves er, at vi fokuserer vores fulde opmærksomhed på opgaven. Bliver opgaven for nem smutter tankerne et andet sted hen, men vi kan få dem tilbage ved at fokusere vores opmærksomhed.

Der er også mennesker som sjældent eller aldrig kommer i flow, men i stedet bliver frustreret eller keder sig – selv under aktiviteter som de fleste finder spændende som klatring, sejlads eller dans. Det skyldes manglende evne til at fokusere opmærksomheden. Ved at træne det at være i flow, åbner vi døren til et mere lykkeligt liv.

Nydelse kontra flow

Vi kan sagtens nyde tilværelsen uden at være i flow. Vi kan faktisk føle nydelse helt uden at yde en indsats. Nydelse kan vi købe os til: Mad, forbrug, rejser, alkohol, sex. Men glæde opstår først når vi ikke blot har indfriet en eller anden forudgående forventning, opfyldt et behov eller ønske, men også bevæget os hinsides det vi er programmet til at gøre og derved opnået noget uventet. Måske noget, vi før ikke engang kunne forestille os. Det kan være personlige eller arbejdsmæssige projekter, som først virker overskuelige og tilforladelige, men når vi kommer dybere ind i opgaverne, viser de sig at være langt mere omfattende, komplekse og udfordrende end vi regnede med – vi ville aldrig været gået i gang med dem, hvis vi kendte omfanget af dem på forhånd. Og så sker det magiske: Når vi har besteget de uoverskuelige udfordringer og er kommet i mål, så bliver vi stolte. Vi har lært noget og udrettet noget vi ikke troede muligt. Vi er vokset som menneske. Vi har ganske enkelt strakt vores evner til det maksimale og produceret mental og personlig vækst. Denne følelse af stolthed og glæde varer resten af livet, modsat den flygtige nydelse. Det er årsagen til, at flow-aktiviteter er så meget mere kraftfulde, de opbygger noget varigt og permanent, som ren nydelse aldrig kan afstedkomme.

Når vi er i flow yder vi vores bedste. Vi er produktive og vi udvikler os.

Selv flow kræver forandring

Flowoplevelser giver os indre værdi og vi har derfor naturligt lyst til at gentage dem. Faren er dog, at vi til sidst kan udføre opgaverne som ren rutine og ikke længere bliver belønnet. Hvis vi spiller den samme sang på violin hver dag, så bliver vi ikke længere udfordret og kan tænke på alt muligt andet mens vi spiller sangen. Vi keder os. Det kan være hensigtsmæssigt at kunne noget udenad hvis det er vores arbejde at spille i et klassisk orkester, men fungerer ikke som lykkestrategi. For at frigive glæde skal vi udfordres. Vi skal derfor blive ved med at hæve baren og udfordre os selv, for at bevare den positive spiral. Når vi udfordrer os selv bliver vi bedre til det vi gør, vi lærer noget nyt og vi bliver fyldt med energi.

Det er ikke nødvendigvis sjovt når vi skal lære noget nyt, fx at spille guitar, og mest af alt bliver frustreret over at fingrene rammer for mange strenge og i øvrigt ikke kan trykke dem ned. Men når de strabadser er overvundet og vi har lært de basale greb og akkorder og der begynder at strømme musik ud gennem vores fingre, så kan vi opleve at tiden står stille. Vi har rykket os og vi bliver stolte. Flow-aktiviteter kræver øvelse. De kræver en indsats. Til gengæld akkumulerer vi lykke, som udbetales når vi når et nyt skridt mod målet.

Er der et paradoks gemt her, at vi hele tiden skal blive bedre, for at bevare glæden i vores liv? Nej, for så længe vi sætter højere mål og nyder at kæmpe for at indfri dem, så er der ikke tale om en farlig diskurs. Med materiel nydelse skal vi konstant have mere, flere og dyrere ting, men med flow bliver vi blot bedre og bedre som er med til at åbne nye døre i vores liv, der kan føre til nye oplevelser og mere lykke.

Øv, kæmp og bliv lykkelig.

Strategier for at dyrke flow


Lær at fokuser

For at øge antallet af flowoplevelser og længden af dem, så skal vi være fuldstændig engageret og involveret i det vi foretager os. Det kan vi være i de fleste aktiviteter vi udfører, tale i telefon med en ven, forfatte en mail, vores arbejde, dialoger med kunder, motion og fritidsaktiviteter. Nøglen er, at vi skal have vores evner og kompetencer i spil samt fokusere vores opmærksomhed. For at komme i flow, skal vores opmærksomhed være fuldstændig tildelt den aktivitet vi er i færd med. Hvis vi sidder i et møde og tjekker vores telefon eller laptop, så kommer vi med garanti ikke i flow. Hvis vi tænker over hvad vi skal lave i morgen, mens vi er midt i en samtale med en ven, så er vi heller ikke i flow.

Hverdagen, og især arbejdsdagen, byder ofte på opgaver, som er komplekse og giver os mulighed for at bringe vores evner og kompetencer i spil – den perfekt situation til at komme i flow, men uden det nødvendigvis sker. Vi er ikke opmærksomme og griber ikke chancen.

For at komme i flow skal vi lære at fokusere vores opmærksomhed. For at opretholde flow skal vores kompetencer være i spil.

Vores opmærksomhed kan kun være rettet ét sted ad gangen. Det vi ofrer vores opmærksomhed på, bliver dermed det vi oplever, i en given situation, og ultimativt bliver det det, der former vores liv.

Målet er derfor at lære at styre vores bevidsthed, så vi selv vælger hvor vi lægger vores energi. En af de bedste metoder til at styrke vores opmærksomhed, er mindfulness.

Lær hvad der flyder

Når vi har lært at fokusere, så kan vi undersøge, hvilke af de aktiviteter vi allerede foretager os, som bringer os i flow. Det være sig på arbejdet, personligt såvel som i fritiden. Når vi har fundet disse aktiviteter, så kan vi skrue op for dem og dermed øge antallet af flow-oplevelser. Det er ikke altid så nemt at identificere de situationer, som bringer os i flow, da vi netop er fuldstændig opslugt i denne tilstand og dermed ikke altid er bevidst om, at vi er i mentalt flow.

En fremgangsmåde til at spotte disse aktiviteter, er at notificere os selv en gang i timen, med et ur, telefon, app eller lignende, og så notere i en bog, hvilken tilstand vi er i når alarmen går. Er vi glade? Opslugte? Fyldt med energi? Eller keder vi os? Dagdrømte vi og var langt væk fra opgaven? Over nogle dage eller uger tegner der sig et billede af, hvilke aktiviteter der sættes os i flow og hvilke vi kæmper med at holde fokus på.

Måske bliver vi overrasket over, at der er stor forskel mellem det vi tror gør os glade, det vi jagter, og så det der fanger vores opmærksomhed og virkelig giver os ægte indre glæde. Hvorfor ikke intensivere det der allerede virker og dyrke det noget mere?

Prøv noget nyt

En anden strategi er at opsøge nye flowaktiviteter. Det kan vi gøre ved at være åbne overfor nye og anderledes oplevelser. Vi bør blive ved med at lære og opleve nye ting, så længe vi lever, da de kan være kilde til stor indre glæde. Prøv at lav sushien selv, hvis vi altid har købt den færdiglavet, påtag en ny rolle på arbejdet, spis frokost med en fremmed kollega, kør en ny vej til arbejdet, løb en ny rute, prøv en ny sportsgren, lyt til en ny musikgenre, lær et nyt sprog, lær en fremmed kultur at kende, lær at male, spille et instrument, gå i teateret i stedet for biografen eller meld os til et kursus i noget, vi aldrig har prøvet før, fx keramik, slægtsforskning, forfatterkursus, foto eller meditation. Der er mange ting vi aldrig har prøvet før og som vi heller aldrig kommer til, med mindre vi aktivt gør noget ved det – måske kommer vi i flow ved at betragte verden igennem linsen på et kamera og lede efter et smukt motiv, der opfylder det gyldne snit, uden vi ved det, for vi har aldrig prøvet det?

Børn kommer naturligt i flow, fordi de er nysgerrige og åbne overfor verden. De kaster sig energisk over nye udfordringer og opgaver, der opsluger hele deres opmærksomhed. Vi voksne skal arbejde for det. Tankevækkende.

Mikroflows

Selv kedelige, trivielle og rutineprægede opgaver, kan vi forvandle til noget mere stimulerende. Ventetiden i supermarkedets kø eller hos lægen, er gode eksempler på kedelige aktiviteter, der normalt bare skal overstås – altså med mindre vi har vores smartphone med. I stedet kan vi skabe et mikroflow, som er en slags mental leg bestående af et mål og en regel. Det kan være et puslespil vi skal løse i hovedet, følge rytmen til en sang eller lave rim. Mentale lege, vi fokuserer vores opmærksomhed på. Målet kan være at finde 10 ord der rimer på hinanden, mens reglen er, at de alle skal begynde med p. Hvis vi giver os selv denne opgave, mens vi ligger i tandlægestolen eller er ved at lette i et fly, så vil alle tanker om angst være borte, fordi vi har fokuseret hele vores opmærksomhed på opgaven.

Nærværende samtaler

I løbet af en typisk dag har vi mange samtaler. Med vores børn, kæreste, chef, kollegaer, kunder, ekspedienter, naboer osv. Her kan vi også opleve at tiden står stille og ikke ænser hvem der går forbi. For at opnå det kan vi i en samtale fokusere hele vores opmærksomhed på hvad vores samtalepartner siger og vores reaktioner på ordene. Prøv at give personen tid og plads til at tale og stil opfølgende spørgsmål. Hav som mål, at vi skal lære noget nyt om den person vi er i dialog med. Hvad tænker hun på? Hvilke følelser er i hende lige nu? Hvordan er det mon at være hende?

Hvis vi er typen der taler meget, vil denne øvelse give gevinst på mere end én måde.

Fritid

Vores fritid vil vi gerne fylde op med aktiviteter, der er rare, sjove og giver os glæde. Fjernsyn, underholdning, Facebook, Instagram, webnyheder, sms-korrespondance, køb og salg af brugte varer eller netdating, er alle aktiviteter i et moderne liv, men størstedelen af tiden er vi hverken fuldt fokuseret eller engageret og vi sætter slet ikke vores kompetencer i spil. Kort sagt, så bruger vi sandsynligvis en stor del af vores fritid på aktiviteter, der ikke giver os indre glæde. Måske opnår vi kortvarig nydelse, som afdækkes i en anden strategi, men ikke af den langvarige slags, som flow kan give os.

Tænk derfor over, hvordan fordelingen af fritiden er mellem passiv underholdning og flowaktiviteter. Det sidste fylder os med glæde, energi og lykke. Spille musik, dyrke motion eller læse er faktisk afslappende og jager de negative tanker væk.

Arbejde

De fleste af os har et arbejde, hvor vi hver dag har arbejdsopgaver som vi kan vælge at udfordre os selv i ved at sætte os nogle mål og rammer, så såvel trivielle som komplekse opgaver giver os meget mere energi og glæde at udføre. Eller vi kan vælge at se dem i en større sammenhæng.

Hvis vi kan finde et arbejde, hvor vores bedste styrker kommer i spil, og vi kan finde en større mening med det vi gør – så kan vi kalde det for et kald. For at komme dertil skal vi:

  1. Identificere vores største styrker
  2. Find et arbejde hvor vi kan bruge dem dagligt
  3. Planlæg vores arbejdsopgaver, så styrkerne kommer i spil

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.